Monday, February 16, 2009

ibu ku yg mithali lebih

Last night lepas kerja sekeras buruh paksa zaman jepun, gua pulang kerumah dgn keadaan letih dan lapar nasik.. Masuk dapur nampak segerombolan udang goreng tepung. Terus gua capai nasik dan hijack udang. Nasi agak agak sejuk sedingin subuh walaupun gua tak tak berapa kenal suhu subuh. Argghh, persetankan cuaca nasi. Dalam kondisi camni, beras pun gua kunyah.

Eh eh, ada tauge campur sayur.. Menarik... Dan dihijacknya juga... Tapi apasal panjang sangat harkat tauge ni.... Damn, spaghetti la... Setelah diamati selama 2-3 saat, malam ini rumah gua punya dinner adalah spaghetti dgn tempura.. Patut la nasi rasa sejuk..Sebagai melayu sejati, gua taji je nasi itu berlaukkan tempura dgn spaghetti... Kenyang jugak akhirnya.

Episode perut sepi bemula lagi sejam lepas tu... Dengan suara kanak kanak munggil yang manja, gua minta bonda buatkan roti dgn kaya.. Nas menjadi orang kaya, mesti makan roti dengan kaya. Kalau gua miskin, mesti gua makan roti dengan jehan miskin. Bonda tak keberatan kedapur menyiapkan roti kaya untuk anaknya yang bergetah ini.

Dengan mata redup memandang saujana dapur takala bonda sedang mengelap kaya diroti, suasasa hening dikejutkan dengan "alamak, bonda salah letak anak handsome. Ini bukan kaya, ini asam jawa". Uhhhh.. Apa kes? Bonda yang arakian lamanya tidak kedapur sudah lupa yang mana intan yang mana kaca, yang mana kaya yang mana asam jawa..... Alahai..... Mana ada orang makan roti berlaukan asam jawa...

Mungkin, muka exhausted gua malam tadi ada iras2 khir toyo agaknya....

Nasihat saya sudah insaf: Jangan kacau kaum ibu bila sedang penat tidor.

4 comments:

oyett said...

roti ngan asam jawa=adalah bebih baik lu makan roti bersama incik wer...sedikit lebih kurang rasanya

Anonymous said...

- roti ngan asam jawa: boleh meningkatkan tenaga batin anda -

- w.E.r - said...

hahaha..mcm siot je...

AniN said...

bleh plak roti sapu asam jawa..resipi baru nih..hehe